قصة خادم العهد (كامله) الجزء الأول مين مبيحلمش انه يتجوز ويبقى عنده اطفال تجري حواليه في البيت ويبقوا سنده لما يكبروا
انا مبحلمش بأي حاجه من دول
أعرفكم بنفسي انا شريف رمزي
21 سنة معهد سنتين
شغال في شركة استيراد وتوزيع قطع غيار السيارات
بس مش زي ما خيالك وداك اني قاعد علي مكتب وتكييف وبطلب النيسكافيه البلاك بتليفون الشركة الداخلي وامضي علي ورق وانا قاعد
انا شغال علي عربية تبع الشركة بنقل اوراق من الفروع لبعضها ورق للموردين وورق من الموردين واحياناً بنقل الموردين نفسهم
مرتبي مش وحش قادر اني اصرف بيه علي اسرتي المكونة من فردين
انا وابويا
امي واخويا الكبير توفاهم الله من 4 سنين في حادث بالميكروباص بتاع اخويا وهما راجعين من عزاء واحد قاريبنا في السويس
علاقت أمي بعيلتها كانت علاقة حضور عزاء لما حد يموت وبس
و والدي من بعد الخبر وهو عاجز عن النطق والحركة
فمه اتعوج وجاله شلل نصفي والدكاترة صنفوا حالته بصدمة عصبية حادة وانه لو خرج من الحالة دي ممكن يستعيد حركتة ونطقة لانه معندوش عجز
لكن المنطق قال ان الحالة دي مش هيخرج منها
ده ابنه الكبير ومراته والدي كان سواق قطر وطالع معاش مبكر وهو عنده 52 سنة من 5 سنين
ساكنين في شقة إيجار قديم دور رابع في السيدة عائشة
مبفكرش في الارتباط علي الرغم من توافر كل الظروف بل كمان الظروف ممكن تكون تكاد تجبرني علي الجواز عشان ابويا يلاقي اللي يخدمة
لكن في الحقيقة انا خايف من الجواز
وخايف من المسؤلية
وخايف اتشل او افقد النطق في قطمة ضهر
عايز ابقا بطولي وضهري اللي ساندني ومفيش حاجة تقدر تقطمة
عارفين لدرجة ايه
لدرجة اني بدأت اكرّه نفسي في ابويا عشان لما ربنا يفتكره محزنش
لكن منكرش ان في ناس عزيزة عليا
هما اصحابي
الليثي وميشو
اسمهم محمود ومحمد بس الطبيعي ان الاسماء دي وعليهم احمد بيتندهوا بأسماء ابوهم او شهرتهم
حياتي ماشية عادي
مرتبي متقسم علي الاكل والشرب وفاتورة النور والانابيب و300 جنيه ابويا بياخدهم كل اول شهر مع معاشه ومعرفش بيصرفهم في ايه الحقيقة
لكن بدأت مرحلة جديدة في حياتي بعد ما حبيت
ايوة شوفته الهري اللي قعدت اهريه فوق ده
ولا اي بتنجان
حبيت
واحدة جت مع اهلها سكان جداد في الشقة اللي في البيت اللي قصادي
البلكونة في وش البلكونة مابينهم متر واحد ويمكن اقل
قمر
وجميلة
وحاسسها محترمة بشكل فظيع
حاولت الفت نظرها لكن الحقيقة فشلت
اصحابي ماصدقوا اني قررت اغير معتقدي واحب وقرروا يساعدوني
دخلوني جمعية ب200 جنيه وقبضتها الاول ونزلوا اشترولي هدوم جديدة وساعات وبرفانات
ودفعولي اشتراك 3 شهور جيم عشان انزل الكرش اللذيذ اللي مدلدل قدامي ده
..
كل حاجة اتلخفنت
مرتبي بقا ضيق
ووقتي كمان بقا ضيق
لكن بدأت تاخد بالها مني
صادفت كذا مرة واشوفها واقفة في البلكونة وادخل اقف منغير ما اكلمها
وفي مرة قررت اكلمها
واتجاوبت معايا
عرفت اسمها وسنها وبعض تفاصيل حياتها زي والدتها متوفية واللي معاهم دي مرات ابوها وان ابوها شغال موظف في الشهر العقاري واما اتنقل السيدة عائشة باع شقة الدقي واشتري دي
كلمتها مرة تاني واخدت رقم تليفونها
عارفين عملت ايه
قطعت علاقتي بيها
مستحيل ارتبط بواحدة متسجلة في تروكولر ندي موكنة الدقي
لكن في استفادة استفادتها من الموضوع ده
الجيم
جسمي بدأ يفرد بعد اول شهر وكرشي بدأ ينزل
اعصابي بدأت تتحسن بعد ما اتهدت بعد موت امي واخويا
وحسيت ان الدنيا بتحلو شوية بشوية
لكن في يوم حد تحديدا يوم 4 في الشهر كنت من الجيم من الجيم
وانا واقف قدام مراية الحمام في البيت بتفرج علي دراعي
سمعت صوت خروشة ورايا
بصيت ملقيتش حاجة
بتلفت للمراية
لقيت قطة سودة علي كتفي
انا شايفها في المرايا لكن مش شايفها في الحقيقة
لسة هصرخ لكن اتكتمت
لما سمعتها بتزوم زي الكلاب
وفجأة نطت من المراية عليا
داريت وشي بسرعة عشان متهبشنيش
رجعت ابص ملقيتش اي حاجة
وقفت بصيت في المرايا ملقيتهاش
لكن مكان ضوافر رجلها معلم في كتفي
في المرايا
والحقيقة
خرجت ودخلت لابويا وسألته ان كان ساب باب الشقة مفتوح او حاجة
كتبلي انه مفتحش باب الشقة اصلا من ساعة ما انا روحت الشغل الصبح
دخلت حضرت الاكل كانت الساعة 9 بليل
وطول ما انا واقف سامع صوت خروشة
خلصت بسرعة واتغديت انا وابويا وغسلت المواعين ونزلت اقعد ع القهوة مع اصحابي
وصلت القهوة وقعدت وشربت الشاي
الساعة 12 بالظبط سمعت صوت نونوة قطط مش اثنين ولا 3 لا دول كتير
صدعت وبدأت احس بدوخة ونفسي مش عارف اخده
طلبولي كركديه عشان يظبطلي الضغط وقام الليثي راح يجيبلي برشامة صداع من الصيدلية
اخدت البرشامة وبدأت افوق وبعد شوية كانت حوالي 12 وربع تقريباً
لقيت تليفوني بيرن
ندي موكنة الدقي
طنشتها
رنت تاني
طنشتها
رنت تالت
فتحت ولسة هوبخها بالكلام
لقيتها بتصرخ
سألتها بقلق في ايه
قالتلي والدك رما نفسه من البلكونة يا شريف
شايف الضوء اللي في آخر طريقك ده
ده مش امل المستقبل ، ده قطر المستقبل اللي جاي يدوسك
فعلياً حياتي عبارة عن الجملتين دول
سودة سودة سودة
ولما قولت هتبيض
طلع درجة اغمق من درجات اللون الاسود
اخدت خبر انتحار ابويا في التليفون من هنا
ومحسيتش باللي حواليا من هنا
فوقت في عيادة جنب البيت الساعة 3 الفجر متعلقلي محاليل وميشو واقف جنبي والدكتور بيقيسلي الضغط
والقطة السودة واقفة علي طرف الشباك بتاع العيادة وبتبصلي وعنيها كلها شر
حاولت انطق عشان اقولهم في قطة سودة واقفة
لكن معرفتش اتكلم بسبب جهاز التنفس اللي علي بؤي
فضلت علي الحال ده شوية
لغاية ما بدأ جسمي يفوق وقومت عشان اروح الحق غسل ابويا
وصلت البيت علي 4 ونص الفجر وكان اهل المنطقة والليثي طلعوه علي الشقة
طلعت وبعد محاولات كتير قدرت اقنعهم اني هدخله منغير ماأعيط
وفعلا دخلت
قفلت الباب ورفعت الغطي من علي راسوا
دماغه مفتوحه بسبب الاصطدام بالارض
و وشه غامق
وعنيه فيها نظرة ترعب
قفلت عنيه
لكنه فتحها تاني
رجعت بضهري لورا وبدأت اقرأ قرآن
جسمه بدأ يترعش
صرخت
الناس دخلت وخرجتني وانا علي جملة واحدة
ابويا عايش مش ميت ابويا عايش مش ميت
فضلوا يهدوا فيا لغاية ما جه دكتور الصحة عشان يكشف عليه ويطلع تصريح الدفن
دخلت مع الدكتور
كشف عليه و اكد وفاته وكتبها وفاة طبيعية عشان مندخلش في تحقيقات نيابة وتشريح
ميشو راح معاه يجيب التصريح
وانا الناس سهيت عني وقفلت الباب وفضلت معاه
جيبت كرسي وقعدت جنب راسه ومسكت ايده
وبدأت اكلمه
“حاولت اكرهك او علي الاقل متعلقش بيك ، مكنتش اعرف اني هتكسر الكسرة دي ، ليه تقطم ضهري يابا وليه تموت الموتة دي”
فتح عنيه
جيت اقوم كلبش في ايدي اللي كنت ماسك ايده بيها
حاولت اشد ايدي وبالعافية قدرت اسحبها من ايده
ايدي كانت قربت تطلع دم من شدة المسكة
الباب اتفتح ودخل المغسل
جاب طربيزة الغسل ورفعنا الجثمان عليه
تقيل بشكل غير طبيعي
والمغسل لما شاف السواد اللي في وشه قال “اللهم اعوذ بك يا رحمن ، هو مات ازاي” لسه هكذب واقوله موتة ربنا لكن ميشو قال “انتحر”
المغسل سكت شوية وبعدين طلب ماية وبدأ يغسل
مش انا لوحدي اللي لاحظت تقل الوزن الغير معقول
مش اول مرة احضر غسل وفعلا مهما الروح بتخفف الجسم مستحيل يتقل بالشكل ده
إلا بمشيئة الله
المغسل خلص وكفنه
ورش العطر علي كفنه
كلهم خرجوا وانا فضلت اقرأ قرآن جنب راسه
في طشت كدة بيبقا محطوط تحت طرابيزة الغسل ينزل فيه المايه
سمعت صوت حركة فيه قومت مفزوع
لقيت القطة بتنط من الطشت دخلت الحمام
قومت جريت ع الحمام ملقيتهاش
رجعت اقرأ قرآن تاني
بدأ جسمه يتنفض ويترعش تاني
فهمت ان القرآن مضايقة
سكت لغاية ما الساعة جت 11
شيلناه ونزلنا بيه وحطيناه في الخشبه
ومشينا بيه للجامع
مش هقدر اوصفلكم كم الاشياء المحزنة اللي حصلت في الجنازة وكم البطئ اللي كان في الجنازة والناس اللي بتتكعبل والخشبه اللي كانت هتتقلب
يؤسفني ان والدي يكون ربنا غضبان عليه بالشكل ده
ويؤسفني اني لما حد يسألني ابوك مات ازاي اقوله مات كافر برحمة ربه
دخلنا بيه الجامع وصلينا عليه الجنازه بعد الظهر
اقولكوا حاجة
الشيخ غلط في الصلاة مرتين
خرجنا بيه واتوجهنا بالعربيات علي المقابر بتاعة العيلة في البساتين
الطريق كان واقف
وصلنا وكان التربي لسة مفتحش التربة
مرضيوش ينزلوني عشان منهارش
اول واحد نزل االي استلم راس ابويا
من تقلها وقع علي ضهره
6 افراد دخلو عشان ينزلوا الجثة وكأنهم بيتحايلوا عليها تدخل
واتدفن في مسواه الاخير في الدنيا
تحت التراب
رجعت المغرب لقيت ميشو والليثي كانوا نصبوا الصوان
خلص اول يوم عزاء
وطلعت البيت بعد يوم طوييل
دخلت الحمام استحميت وخرجت
دخلت المطبخ عشان اشرب
لقيت في المطبخ قفص حديد قدام باب السلم الخلفي اللي في ضهر البيت
القفص ده جواه قطة سودة
فتحت الباب وبصيت علي السلم ملقيتش حد
قفلت الباب تاني
باب الشقة خبط روحت فتحت لقيتها ندي
قولتلها اتفضلي
دخلت وقعدت
دخلت عملتلها قهوة ورجعتلها
بدون اي مقدمات قالتلي “انا شوفت باباك وهو بينتحر”
قولتلها “ومحاولتيش تمنعيه ليه”
قالتلي “انا كنت قاعدة بذاكر علي الترابيزة اللي في الصالة اللي في وش البلكونة ، بصراحة هي مكانتش في وشها بس من ساعة ما اتعرفت عليك بقت في وشها ، المهم لقيت باباك الله يرحمه دخل بالكرسي بتاعه ، مركزتش لكن اندهشت وتنحت لما لاقيته ماسك التليفون بتاعه بيتكلم فيه” تنحتلها قالتلي “ايوة يا شريف كان بيتكلم فيه ولما قفل انا قومت عشان اقرب من البلكونة واتصل بيك وفعلا كلمتك ومردتش عليا ، في تاني مكالمة طنشتها التليفون وقع مني من اللي شوفته ، باباك قام وقف وطلع علي سور البلكونة ونط يا شريف ، يعني لا كان اخرس ولا كان مشلول ، كلمتك تاني مرة لما رديت عليا قولتلك الخبر ، فكرة موته نسيتني نقطة كلامه او مشيه ، بس لما افتكرت وجمعت جيت عشان اقولك”
.الحالة الوحيدة اللي يتحرك فيها او يتكلم هي انه يتبسط ويخرج من حالته ، ومفيش ما يدفع شخص مبسوط الي الانتحار
ندي مشيت عشان الوقت متأخر ومحدش يشوفها عندي
وانا قومت ادور علي التليفون بتاع ابويا
لقيته في البلكونة مكان ما كان قاعد علي كرسيه
فتحته لقيته فعلا الساعة 12 اتصل بنمرة
اتصلت بالنمرة
اداني خارج نطاق الخدمة
فجأة سمعت صوت القطة بتزوم بشكل يخوف
جريت ع المطبخ ملقيتهاش
لقيت القفص فاضي
لكن لاقيتها هي في الحمام
تحديداً
في البانيو
رجعتها للقفص
وقفلت القفص بالقفل
ودخلت نمت مقتول
حلمت
حلمت بمقبرة
مقبرة مكتوب عليها
“درويش الاصابجي”
وتحت الاسم كلمة “الساحر”
قومت من النوم الساعة 4 الفجر علي صوت القطة بتزوم تاني
اخدت القفص زي ما هو و رميته من شباك في ضهر البيت
رجعت نمت تاني وحلمت بمقبرة ابويا
في شيء مش باين من الظلام ماسك حجر كبير بيهشم بيه عضم راس ابويا
وابويا عمال يصرخ بشكل يقهر
فجأة اللي بيخبط بالحجر علي دماغ ابويا بطل يخبط
وبعد شوية رجع يخبط تاني
وفضل علي الحال ده لغاية ما صحيت من النوم
العصر
نزلت وبدأ الناس تفرش تاني
وانا عمال اتداين بفلوس المصاريف اللي اتصرفت وبتتصرف
عدي اليوم
ورجعت نمت تاني وحلمت تاني
وجه تالت يوم
اخر ايام هلاك الجسد اللي انا عايش فيه
واليوم عدي
هنا بقا بدأت استني فرصة تشجيع اصحابي اني ارجع لحياتي
وان الحي ابقا من الميت
وفعلا وانا ما صدقت
نزلت الشغل رابع يوم وبليل نزلت الجيم طلعت فيه غلي
خامس يوم نفس الحكاية
اروح الشغل الصبح ارجع الساعة 8 اكل وعلي 10 اروح الجيم مع ميشو والليثي
وارجع البيت انام
ايوة مكانش بيتكلم ولا يتحرك بس كان في انسان موجود ونقص
كانوا اربعة وصفصفت عليا
بس انا كنت عارف ان اللحظة دي جاية جاية واهي جت
ولازم اتحداها بكل قوة
وانسي كل حاجة عدت
حتي موضوع القطط والكوابيس عملت نفسي مشوفتهمش ومشغلتش بالي
جه سادس يوم
روحت الشغل ورجعت كلت وبعد ما كلت ندي رنت عليا وقالتلي عدي علينا عشان بابا عاوزك
كنت مستعجل فطنشت ونزلت الجيم
رجعت الساعة واحدة بليل لقيت قفص فيه قطة في المطبخ
قطة سودة برضو
بس المرة دي معاها ورقة
مسكت الورقة وفتحتها لقيت مكتوب فيها.
يتبع………
الجزء التاني
مسكت الورقة وفتحتها لقيت مكتوب فيها “قطة بدل اللي راميتها يمكن تلحق نفسك من اللي هيحصلك ، متكابرش”
مش فاهم حاجة
وايه اللي هيحصلي واعمل ايه في القطة عشان مبقاش بكابر
اخدت القطة من القفص وحطيتها في البانيو
وسيبتها ودخلت نمت
وكأني كدة عملت اللي هما عايزينه
ومتسألنيش مين هما
صحيت من النوم
لبست ونزلت اخدت عربية الشغل و روحت الشغل اخدت شوية اوراق وديتهم فرع تاني في منطقة تانية
وعلي العصر جالي ورق اوديه السويس
مشوار بتاع ساعتين رايح وساعة هناك وساعتين راجع بس لازم اروحه حتي لو هتأخر عن 8
روحت علي الفرع وكان محدوف شوية
قعدت استنيت المندوبين سلمتهم الورق وخليت مدير الفرع يمضي علي عقودات تسويق
وخلصت ونزلت علشان امشي
وانا راجع لسة مخرجتش من السويس لقيت الطريق واقف
حاولت اخرم عشان اخرج لقيت نفسي في مقابر اسمها الشهداء
ماشي في ممرات بين الترب وكانت الساعة حوالي ستة ونص
عارف لما تشوف حاجة او موقف وتحس انه حصل او شوفته قبل كدة بنفس التفاصيل
ده اللي حصلي وانا ماشي في الترب بالعربية
لغاية ما لمحت تربة متأكد اني شوفتها
نزلت من العربية وقربت منها
عرفتها ازاي
مميزة عنهم
الوحيدة اللي لونها اسود
قرأت الاسم اللي علي التربة
لقيته درويش الاصابجي
لكن مش مكتوب تحتها الساحر
بصيت حواليا ملقيتش حد
ندهت قولت ياللي هنا
جالي التربي من بعيد وهو متعصب وبيقولي “يابيه الحكومة مانعة حد يمشي وسط الترب بالعربية”
قولتله “معلش انا غريب عن هنا” وطلعت 50 جنيه اديتهاله وسألته “هي التربة دي بتاعة مين” قالي “ملكش صالح بالتربة دي ولو جاي هنا مش قاصدها ولقيت نفسك قدامها يبقا متسألنيش وهما هيودوك للي انت عايزة اتكل علي الله من هنا احسن العربيات هنا بتتثبت اكتر ما الميتين بيتدفنوا”
سابني ومشي
ركبت العربية وبدأت اتحرك
قبل ما اخرج من المقابر لقيت طوبة اتحدفت علي ازاز العربية من ورا شرخته
كشخص عاقل كملت مشي وزودت سرعة لاني عارف ده ايه
دول اللي عايزني انزل من العربية عشان يثبتوني
خرجت من المقابر
ولقيت الطريق سااالك
واكنهم وقفوه عشان ادخل هنا
وبرضو متسألنيش هما مين
وصلت الشركة سلمت الورق والعربية وعملت اخطار بشرخ ازاز العربية
و روحت البيت كانت الساعة حوالي 9 ونص
دخلت الحمام عشان اتشطف لقيت القطة في البانيو زي ما هي
لكن جنبها سكينة
قربت منها لكن تليفوني رن
اصحابي بيستعجلوني عشان اروح الجيم
اتشطفت ونزلت وسيبت القطة زي ما هي بسكينتها
النهاردة اليوم السابع لوفاة ابويا
واحساسي بيختلف يوم عن التاني
دخلت الجيم سخنت واتمرنت وكان الجيم مش زحمة فيه 16 نفر باصحابي
خلصت التمرين الساعة 12 الا خمسة ودخلت غسلت وشي وغيرت في حمام الجيم
محدش سألني عرفت منين انهم 16 وليه عدتهم
الحقيقة مش انا اللي عدتهم
الاسعاف اما جت تشيل جثثهم هي اللي عدتهم
ايوة
خرجت لقيتهم كلهم ميتين في مكانهم
ومن بينهم اصحابي
وقبل ما الاسعاف ماتيجي دخلت علي الكاميرات
وشوفت اللي حصل
كلهم بيتمرنوا
لغاية ما دخل من الباب شيء شكله مفزع ومرعب
ماسك في ايده كتاب اسود مكتوب عليه بالذهبي كلام مش واضح
كل اللي يشوف الشخص ده يطب ساكت
حتي انا فقدت وعيي من منظر وشه وبشاعة شكله
تقرير الطب الشرعي قال موتهم بسبب سكتة قلبية
ولما النيابة فرغت الكاميرات
مكانش فيها الشخص ده
كان فيها قط اسود هو اللي دخل ولما شافوه ماتوا
واتقطم ضهري القطمة التانية علي التوالي في خلال اسبوع واحد
واحد بس
كنت في اولها بكبر دماغي علشان اعيش حياتي
ودلوقتي تكبير الدماغ هو اللي دمرلي حياتي
لو حياتي كانت في وجود ابويا
مات
ولو في وجود اصحابي
فا هما كمان ماتوا وبسببي
او علي الاقل لسبب يخصني انا حتي لو مليش ذنب فيه
بس انا مش هعمل زي ابويا واسيبها تضرب تقلب
انا مش هرتاح غير اما اخد حق اللي راحوا بسببي
في خلال يومين خلصت تحقيقات النيابة واستقرت علي ان اسباب موتهم كانت طبيعية وانها مش بفعل فاعل
ماهي لو بفعل فاعل تبقى بفعل قطة بالنسبالهم
وقفت في عزاء اصحابي تالت يوم بعد ما خرجت من النيابة
خلصت العزاء و روحت البيت
دخلت الحمام ملقيتش القط
دخلت المطبخ لقيت القفص فيه قط اسود جديد ومعاه ورقة
قرأت الورقة لقيت مكتوب فيه
“عدى اسبوعين اخدت فيهم 3 قطط ، مدفوع عليهم شهر مقدم لغايه ما تفهم ، بعد كدة مش هتشوف مني حاجة ، وانت اللي هتزعل ، الشهر فاضل فيه اسبوعين ، حقك عندي قطة واحدة ، بعدها انزل انت لف في الشوارع عليهم”
جريت علي تليفون ابويا طلعت النمرة اللي ابويا كلمها قبل ما ينتحر
بحثت عنها في تروكولر
متسجلة ب”حسن قطة”
يعني ايه
ابويا هو اللي كان بيشتري قطط سودة ليه
يعني كل اللي بيحصل ده مش بسببي انا لكن بسبب ابويا
يعني ابويا انتحر وقطم ظهري وقتل اصحابي عشان يقتل اللي باقي فيا
وكان بيتكلم وبيمشي وبيغفلني عشان يعمل اللي يعمله وانا مش موجود
وايه المكالمة اللي ممكن تدور بينه وبين حسن ده تخليه يخلصها ويقوم ينتحر
قومت لبست ونزلت روحت علي الشركة كانت الساعة 1 بليل
دخلت للامن اخدت المفتاح واديته كارت الاستلام وقولتله انه اوردر سفرية ولازم اطلع دلوقتي
برجلته وخدت العربية
وطلعت علي السويس
دخلت علي المقابر
وفرملت قدام اوضة التربي
ونزلت كسرت عليه الباب برجلي
ودخلت شديته من الجلابية وجرجرته للتربه ورميته علي الارض
وطلعت المسدس من التابلوه
ايوة بيرخصولنا مسدس عشان الورق اللي بنشيله
وجهت المسدس علي التربي
وقلتله لو مانزلتش باللي عندك دلوقتي هقتلك وادفنك جنبه
درويش الاصابجي
بلغة الجهلة شيخ
بلغة الناصحين دجال
بلغة الفاهمين ساحر
بيسخر الجن لخدمته
كان ليه كرامات كتير في البلد ولغاية ما مات كانت في ناس بتلحس التراب اللي بيمشي عليه
مات من اربع سنين
وجه شيخ تاني بعديه اسمه رماح
بس مش مستديم
وبرضو في ناس كانت بتلحس التراب اللي بيمشي عليه ، بس بقاله اكتر من سنة مبيجيش ومطرحه مقفول
ده كان كلام التربي
وحلف انه ميعرفش حاجة تاني
عرفت منه عنوان المكان اللي كانوا بيسخروا فيه
ركبت العربية ومشيت
وقبل ما اخرج من الترب
فرملت ووقفت وتنحت
حد واقف علي جنب الطريق
لابس حاجة زي بالطو اسود بزعبوط مداري وشه
عديته بكام متر بس شايفه
فجأة لقيت الشجر اللي بين الترب بيتهز بشكل مخيف
والشيء ابو زعبوط ده بيقرب من العربية
مسكت السلاح
نزلت من العربية
وجهت السلاح ناحيته
وقربت منه
فضل ثابت مكمل لغاية بقا وشه في وشي
لابس قناع اسود
فجأة شنطة العربية اتفتحت وهو نط فيها
والعربية طلعت
انا اتقلبت في العربية
فضلت واقف متنح لغاية ما ادركت الامر
وحسيت بحركة في وسط الشجر
خوفت ع الموبايل والحاجات اللي كانت معايا وجريت
طلعت ع الطريق وركبت عربية للموقف وركبت ميكروباص للبلد اللي فيها البيت اللي كانوا بيسخروا فيه الجن
كانت الساعة 4 الفجر
نزلت قدام البيت
عاملين ضريح كبييير للشيخ رضي الله عنه الاصابجي وحطينله صورة كبيرة علي الضريح
كم جهل غير طبيعي
البيت مهجور
واضح انه بقاله اكتر من سنة مقفول
دور واحد ارضي
كسرت الشباك ونطيت جوا
نورت بالكشاف
كراسي مترتبة بشكل متوازي
لاستقبال المرضي
وكم من البراويز اللي عليها قرآن مش طبيعي
في اخر الصالة دي في 3 ابواب
قربت منهم لقيت مكتوب علي باب عنوان
اول باب درويش اللي في النص الحمام التالت رماح
درويش ومات
والحمام ملوش عازة كدة كدة العربية اتسرقت والبنطلون قرب ينشف
يبقا ادور علي اللي عايش عشان يرسيني
دخلت اوضة رماح
لقيت فيها نور
طفيت الكشاف
اوضة واسعة
فيها مكتبة خشب فيها كتب كتير
وفي نص الاوضة كرسي كبير فخم قدام الكرسي ده ترابيزة خشب عالية مدورة في منقد بتاع بخور وحواليها ورق واعشاب واقلام رصاص
دخلت علي المكتبة لفت نظري كتاب شكلة قديم عن باقي الكتب بعنوان “عالم الجن والشياطين” وفي وسط الكتاب ده صور لسة هفتحه سمعت صوت باب البيت بيتكسر
نطيت من الشباك
لفيت وبصيت من بعيد
لقيت التربي جايب معاه رجالة وتوقع اني هاجي هنا وجاي ياخد حقه
جريت ع الطريق وركبت عربية رجعت الموقف وركبت للقاهرة
رجعت البيت الساعة 7 الصبح
المفروض اني اروح الشغل
بس مجرد دخولي الشغل بالعربية بعد اللي عملته امبارح فيها رفدي
انما بعد ما كمان العربية اتسرقت وانا ماضي عليها عهدة وكمان واخدها بدون اذن الشركة
يبقا حبس
قفلت تليفوني
وقررت اني انام
لكن قبل ما ادخل انام افتكرت الكتاب
جيبت الكتاب وفتحته
قرأته في حوالي 3ساعات والصورة اللي كانت تقابلني كنت اركنها
خلصت وطلعت الصور وبدأت اتفرج عليها
كلها صور للاصابجي منها وهو صغير ومنها وهو كبير واضح انها مع عيلته
لكن تنحت عند صورة منهم لما لقيت امي فيها
واقفة جنب الاصابجي
جريت علي دولاب ابويا طلعت منه الاوراق المهمة اللي كان شايلها وطلعت شهادة ميلاد امي
الاسم عديلة
الاب وجدي المحمدي
الام عزيزة الاصابجي
الاصابجي
عيلة ام امي
العزاء اللي ماتت هي واخويا وهما راجعين منه من اربع سنين كان عزاء درويش
فوقني صوت الباب بيتهبد عليا من برة
وانا رايح اشوف مين لمحت خارج من تحت مرتبة ابويا جزء من كتاب اسود حاسس اني شوفته قبل كدة
سحبت الكتاب لقيته هو
هو اللي كان في ايد الشيء اللي دخل الجيم من اربع ايام
افتكرت الباب جريت بصيت من العين السحرية لقيت كتيبة ظباط
الشركة مبتهزرش
رجعت اخدت الكتاب واخدت فلوسي وموبايلي
وجريت علي البلكونة نطيت منها علي بلكونة بيت ندي
استخبيت فيها لغاية ما كسروا الباب ودخلوا
فتشوا ملقيونيش ومشيوا
جيت انط علي بلكونتي تاني
لكن ابو ندي قفشني
حكيتله ان العربية اتسرقت مني وانهم كانوا جايين ياخدوني
قالي “طب ما تبيع حاجة من ممتلكاتك وادفعلهم ثمن العربية”
قولتله “هي فين ممتلكاتي دي”
قالي “يابني انا لما والدك مات كل واحد في الحتة جري عمل حاجة انا اللي قدرت عليه اني اخلصلك نقل ممتلكات ابوك ليك بالشرع والقانون بس كانت واقفه علي وجودك في الشهر العقاري عشان يتسجلوا بإسمك وندي كلمتك بس انت طنشت”
قولتله “هما ايه دول”
قالي “بيت في السويس وارض حوالين البيت مساحتها 600 متر وعربية والشقة اللي انت قاعد فيها دي اشتراها من صاحبها بدل ماهي ايجار قديم حولها لميلك و كمان معاه حساب بنكي غير حساب المعاش”
سيبته وروحت شقتي دخلت اوضة ابويا فضلت اطنطط في الادراج لغاية ما لقيت مفتاح عربيه فتحت الباب بتاع السلم الخلفي اللي في المطبخ ونزلت منه جري وقفت جنب العربيات اللي مركونة في جنب العمارة
دوست علي الريموت
اخر عربية في الصف نورت
عربية جيب كلها تراب
فجأة تليفوني رن
تروكولر طلعلي “حسن قطة”
وشوفته في اخر الشارع واقف بعيد ماسك التليفون
رديت لقيته بيقولي “كدة انت معاك الكتاب والعرببة والبيت والقطة واظن انك لازم تفهم هتعمل بيهم ايه وليه ، عشان اخلي مسؤليتي قدام ربنا من وصية ابوك ، ابوك وصاني اقولك اقرأ مذكرات رماح ، سلام يا شريف”
ركبت العربية وطلعت بيها علي السويس كانت الساعة 1 الظهر
الباب كان مكسور من التربي
دخلت واتجهت لأوضة رماح
مسكت كتاب كتاب في المكتبة فتحته ودققت فيه
فضلت عامل زي المجانين بدورعلي الكتاب بغشومية
ارفع طاولة البخور واقلبها وابص تحتها
قلبت المكتبة علي وشها
اخر حاجة عملتها خرجت من اوضة رماح للصالة مسكت البراويز اللي فيها آيات قرآنية فضلت اقلب فيها
لغاية ما لقيت خزنة ورا برواز منهم
شغل قديم
لا لا مخمنتش الارقام
طلعت الطبنجة وضربت طلقه علي باب الخزنة اتفتح
لقيت كتاب وفلوس
سحبت الكتاب
لقيته عبارة عن اجنده مش كتاب
ملوش عنوان خارجي
فتحته وبدأت اقرأ فيه
يتبع……
الجزء الأخير
وصولك للكتاب ده معناه اني مت ، ومعني اني مت انك ورثت ، انا رماح او رمزي زي ماتحب تقول يا شريف ، انا ابوك اللي شك في انك ابنه في يوم من الايام ، عارف انك محتاج تفهم ، بس صدقني لو كنت حاكيتلك ياكنت هتتبري مني يا هتوديني مصحة نفسية ، يارب تكون وصلت للكتاب ده منغير ما يكون حد جراله حاجة اما لو حد جراله حاجة فا انا اسف يابني ، مش هيروح اغلي من اللي راحوا ، هبدأ معاك الحكاية من بدري ، درويش الاصابجي يبقا خال امك ، من 15 سنة عيلته اتبرت منه وكلهم مبقوش يعترفوا بيه تبع عيلة الاصابجي ، ماعدا امك ، لانه كان صاحب فضل علي امك من 30 سنة ، لما اتجوزت امك الله يرحمها قعدنا 4 سنين مبنخلفش ، الدكاتره قالوا انها تمام وان الاحتمال الاكبر يكون العيب من عندي انا ، درويش طلبني انا وامك نروحله ، قالي اني معمولي عمل وعملي جلسه وفكه ، وجيبنا اخوك الله يرحمه من 30 سنه وبعد 9 سنين جيبناك ، في الاول كان مبتدأ وعيلته بتحاول تمنعه ، لكن اما فقدوا السيطرة عليه وبقا ليه شنة ورنة في البلد قرروا انهم يقطعوا علاقتهم بيه من 15 سنة ، وامك رفضت ده وقررت انها تقاطعهم ، واظن انك تفتكر انها مكانتش بتسافر لعيلة ستك غير لما يكون ميتلهم ميت ، اهو الاصابجي اللي خلاني اخلف ، العهد اللي عهده مع الجن كان مرتبط بقطع نسله ، علي الرغم من فرض شرط توريث العهد ، الغرض ان اللي يعمل العهد يخرجوا بره عيلته عشان ميبقاش غرض سُلطة إلا لو كان عمل العهد وهو مخلف ، من خمس سنين درويش طلبني في التليفون وطلب اني اروحله السويس ، روحت لقيته مجهز اوضة جنب اوضته مكتوب عليها رماح ، ولما سألته مين رماح ، قالي انت رماح لازم الاسم يتغير عشان محدش يدور وراك ، دخلت معاه لقيته طلع كتاب اسود مزغرف بكلمات من ذهب صافي ، اكيد هو في ايدك دلوقتي ، الكتاب اسمه خُدّاَمْ ظَاَمْ ، وبدأ يشرحلي ، ظام ده ملك من ملوك الجن يهودي الدين بيظهر في شكل قط اسود كان من المتمردين علي سليمان ، ليه عدد كبير من الخدام الجن لكن مشكلة خدامه إنهم ضعاف ، عشان كدة عهده مبيطلبش قرابين طائلة ولا كفر صريح ، كل اللي بيتم ان قصاد كل خادم تاخده لخدمتك تجيب قط اسود تخلي خادم تاني يلبس القط وتطلق صراحه ، وبكدة انت وهو مستفادين ، انت استفادت خادم وهو استفاد جسد حيوان يقدر الخادم بتاعه يتحرك فيه وينشر شره ، القربان كل اسبوع يتم ، بتجيب القط تحضر علي خادم وبعده تجرح ضهر القط بسكين والدم اللي ينزف تحضر عليه خادم تاني وتشرب الدم ده ،
وتقدر متشربوش وتخسر الخادم بس القربان لازم يتم ، لانه لو متمش احدي افراض نسلك يموت ولو مفيش نسل ، بيظهر خادم من الخدام للي حواليك بأبشع مظهر ، يتسببلهم في فزعة توقف القلب ، الخادم تقدر تستخدمه في الاستطلاع علي الحاضر ونقل الاخبار وتقدر تستخدمه في التسليط علي شخص لمدة شهرين يظهرله في احلامه ، وممكن تستخدمه في تحضيره علي قط اسود لكن يبقا ليك مش لظام وممكن لو خادم قوي تحضره علي اي قط ، وتطلق القط ده في الشوارع والبيوت ، يبقا عين ليك في مكان تاني ، ويقدر يكشف عن الانس ان كان معموله عمل ولا لا ، وفي خُدام اقوية يقدروا يعرفولك مكان العمل كمان ويجيبهولك ، وتقدر تستخدمة في تحضر ميمون بدون عهد دا بيساعد في إنجاب طفل لو الزوج غير قادرعلي الانجاب وبطريقة معينة بيتم الانجاب عادي والطفل سليم ، خلص شرح سألته انت بتقولي الكلام ده ليه ، قالي انه حاسس ان الموت قربله ، ولازم ينقل العهد ويورثه لشخص غيره وإلا كل الخدام اللي سخرهم بعد موته شغلتهم بس هي تعذيبه في قبرة وتهشيم عضمه بالاحجار ، وانه عايزني انا ابقا الوريث ، لعب في دماغي هو وامك بالسيط والشهرة والمقام في وسط الناس ، وفوق كل ده الفلوس اللي هاخدها من اللي جايين يتعالجوا ، وكمان كتبلي البيت اللي هو قاعد فيه وانت كمان قاعد فيه دلوقتي ، وافقت ، إداني الكتاب وقرأته وبدأت اتعلم واتقنت الموضوع ، لكن بصراحة يابني ، كلامه شككني في امك وفيكوا ، يوم ما درويش مات كان فاضل 3 ايام علي تقديم قربان ، قررت اني استني ومانفذش الاسبوع ده وانا عندي يقين اني هلاقي خادم ظهرلي في المكان لاني مليش نسل وانكوا مش ولادي ،
وانت كنت معايا في الشقة ، كنت مستنيه يظهرلك انت عشان تموت ولما يجي اخوك اموته و اموت امك ، لكن اللي حصل اني كنت غلطان ، ظهر لأخوك وحصله سكته قلبيه واتقلب بيه الميكروباص ومات هو وامك وهما راجعين من تالت يوم عزاء ، بصراحة الصدمة لما عرفت كانت صدمتي في نفسي و في ظني ، لو انا اتشليت واتخرست وانا كنت متوقع ولو بنسبه بسيطة ان ده هيحصل يبقا انت تموت من الحصرة ، انا لا اتخرست ، ولا اتشليت ، انا بس كنت عايز انعزل عنك عشان ابقا حر لوحدي ، عشان اعرف اروح السويس من غير ما تكلمني تطمن عليا ، متجيش في يوم تقولي نخرج نشم هواعشان متقطعش عليا مشاويري ، لكن من سنة بدأت احس ان الموت قربلي ، زي ما درويش حس قبلها بسنة ، قررت اني ابطل وفضلت اقدم في القرابين منغير ما اقبل خدام ، حسن قطة انا ضاحك عليه ومفهمه اني لبست في العهد بالغلط وكنت بدفعله فلوس رمزية ، معاشي وعليه 300 جنيه منك ، كل اسبوع بيجيبلي قطة من باب العمارة الخلفي وانت نايم او في القهوة ، انا استنيت سنة كاملة عشان اكتبلك الكلام ده وكل يوم بحس ان الموت قرب اكتر ، دلوقتي انا حاسس انه خلاص في وشي ، هروح اخر مشوار ليا للسويس عشان احطلك الكتاب ، انا هوصي حسن يراقبك لو انا مت ولما توصل لكتاب خُدّاَمْ ظَاَمْ يكلمك انك تدور عن مذكرات رماح ويقولك رقم الخزنة وهو عارف هيعمل ايه بعد كدة ، وده في مقابل انك هتشتري منه القطط بسعر اغلي ، متشال في البنك فلوس متتعدش والعربية والشقة وبيت السويس بالارض اللي حواليه ملكك ، وملكك 146 خادم فيهم 6 بقوة كبيرة ، وفيهم 10 متحضرين علي عشر قطط لما تنفذ العهد هتقدر تتواصل معاهم وتشوف هما بيشوفوا ايه وتقدر كمان تحركهم ، وكل ده ملوش عازه منغير ملكك لناس بتؤمن بيك وبالبركة اللي فيك ، مجرد ما تنفذ العهد هتتفتحلك ابواب جنة الدنيا ، الكتاب اللي معاك فيه كل حاجة انت محتاجها ، وهيعلمك كل حاجة”
الرؤية وضحت ماعدا نقطة واحدة ، ليه ابويا انتحر
والاجابة عند حسن قطة
اما بالنسبة للكفر ده فا انا معنديش ادني استعداد اني انفذه
قطع حبل افكاري صوت عالي جاي من برة البيت
خرجت لقيت فوق ال1000 بني آدم واقفين يهتفوا بأسم الشيخ مسعد رماح
بما ان ابويا رماح يبقا انا مسعد
في واجهة الناس دي لكن أنا أسمى شريف بس زي ماإنتو عارفين لازم الأسم يتغير علشان محدش يلاقي حاجه ورانا المهم لقيت وتحت رجلي التربي متربط
احساس السلطة حلو جداً
كل البشر دي تحت اشارة مني
لقيت الموبايل بيرن وكان حسن
رديت عليه قالي “الناس دي عايزة كرامة ، القط في شنطة العربية”
لفيت من ورا البيت جيبت القط
دخلت بيه الحمام
وبدأت اقرأ عليه طلسم التحضير
(متقرأش بصوت عالي)
“ظَاَمْ ظَاَمْ ظَاَمْ ظَاَمْ ظَاَمْ ظَاَمْ ظَاَمْ إحضروا ايها الخُدّاَمْ إحضر خادم القط الاسود إحضر للقط الاسود واطلق اعين ظَاَمْ في ارض الكافرين بمُلك ظَاَمْ إحضر بحق سلسلة سليمان لحاكمك إحضر بقسم الليث واللاروث إحضر بقسّم ساروخ فعهدنا محفوظ وقربان حاكمك محفوظ ظَاَمْ ظَاَمْ ظَاَمْ يا قط الليل والظلام ياملك ملوك الخُدّاَمْ إحفظ لي عهدي المصون بقربانك الموثوم ثيناچ دچ برتيهان موّثوم ظَاَمْ”
عين القط بدأت تلمع
الضوء بدأ يرعش
ظهر وراه نسخة طبق الاصل من اللي شوفتها في كاميرا الجيم
جسم ضخم ووشه مشوه وريحته وحشه
لكني كنت مبسوط بيه ومخوفتش منه
الضوء رعش تاني واختفي
وحرفيا القط إبتسملي
طلعت السكينة وجرحت ضهر القط وهو لسة مبتسم ونزلت الدم في الكوبايه
فتحت الباب للقط علشان يمشي
مسكت الكوبايه وبدأت احضر خادم ليا انا
(طلسم متقرأش بصوت عالي ولو عاوز تعديه مفيش مشكلة)
“مراحم مراحم مراحم چمام دچ مراحم ظَاَمْ دريان مراحم غراث انا تحت حكمك وتحت عرشك وتحت قوتك ورحمتك يا اعظم الملوك ، انا كافر بكل ما لا تؤمن انت به ، اعطني مما تملك فأنا ذليلاً لك يا سيدي ظَاَمْ ، اقسم بشاكوش البرجاچ ومنحرف الادباچ قرطش براقش بطش لليد اليسري خادم لليد اليمني العهد المحفوظ”
وشربت دم القط
وسمعت صوت بيتكلم في ودني الشمال بيقول
حضرت في يسراك الان خادمك الوفي سمعان أطلب ما بقدرتي
وفعلا طلبت اللي بقدرته
خرجت للناس
بعد مالبست الجلابية والعباية الصوف والعمة ، وقولت بصوت عالي إحضر يا سمعان
خرج من ورايا في هيئة قط اسود
انا الوحيد اللي شايفة علي حقيقته
قولت بصوت عالي إهمس يا سمعان
همسلهم في ودنهم الشمال بإسمي “مسعد”
حسن قال بصوت عالي جداً الكراااااامة
500 بوسة في ايدي اليمين
و500 في الشمال
وفي ناس كانت بتبوس رجلي
شاورت لحسن يجيلي وقولت للناس تمشي ونبدأ من بكرة
دخلت انا وحسن وقعدنا في غرفة رماح
سألته ابويا انتحر ليه
قالي “قدره كده ، اليوم ده كان المفروض ابعتله قط ، طلبت منه زياده رفض وعاشلي في دور الشحات ، فكر اني هرجع في كلامي ، نشفت دماغي ، لقيته الساعة 11 بيكلمني ويتحايل عليا اجيب القط بأي سعر لان لو عدت 12 شريف اللي هو انت هيموت ، وانا مكنتش هنا وكان صعب اني اوصله ، معرفش يتصرف انتحر عشان انت متموتش”
قولتله “وانت بقا كنت فين ساعتها يا حسن”
قالي “كنت مطرح ماكنت يخصك في ايه ، دلوقتي انت شوف هتتفق معايا علي كام وسيبك من ال3000 اللي ابوك كان بيدفعهم دول انا كنت فاكره صاحب ظروف ، انا عندي مزرعة قطط سودة فيها فوق 5000 قط وبتعامل مع اكبر السحارين والفكة دي متلزمنيش”
قولتله “عايز كام يا حسن”
قالي “35 الف جنيه لكل شهر ، وخلي بالك انا الوحيد اللي تضمن ان قططه طاهرة مش ملبوسه لاني بادئ المشروع بدكر ونتايتين نضاف ومحصنهم”
قولتله “موافق بس عايز مقدماً دلوقتي 10 كلهم نتي وفيهم دكر واحد عشان هحضر عليهم وهحاسبك عليهم ب90 الف”
قالي “مسافة السكة اكون عندك”
ومشي
بعد ما مشي فتحت تليفوني واتصلت بمندوب الشركة ووعدته ان الفلوس بتاعة العربية هتوصلهم بكرة وانهم يلغوا المحضر وفهمته اللي حصل وقدر الموقف
بعد 3 ساعات حسن رجع ومعاه العشر قطط
قولتله “إقعد ياحسن عشان عايزك في موضوع”
قالي “خير”
قولتله “الاول بس انت ليه حاطط المزرعة في صحرا ومنغير حراسة ، مش خطر ، ولا هي عشان مفيهاش غير 398 قط تهمل فيها”
بصلي بغضب وقالي “انت بتراقبني”
قولتله “عادي ، مانت راقبت ابويا اما جه بالكتاب لهنا عشان تعرف المكان وتعرف النمرة اللي هو قالهالك بتاعة خزنة ايه وفين”
قالي “مانا كنت بتغفل بقالي اربع سنين”
قولتله “مش هتقولي كنت فين يوم ما ابويا انتحر ، اقولك انا ، انت كنت هنا ، بتفتح الخزنة وبتقرأ الكتاب ، وعرفت ان تحت القبة شيخ فا استعجلت قدر ابويا ، وبما انك انسان فاشل ومش قادر تنمي مزرعة قطط ومش عارف تشتغل مع شيوخ تقال فا قولت تستغل المبتدئ اللي مش عارف حاجة ، بس احب اقولك انك لو كنت تعبت نفسك وبدل ما جيت هنا تقرأ مذكرات ابويا وسط الكاميرات اللي مرشقة في المكان وكنت دخلت الشقة بتاعتنا بالمفتاح اللي ابويا اداهولك واخدت كتاب تحضير الخدام نفسه ، كنت هتفكر الف مرة قبل ما تلعب معايا ، حظك ان ابويا كان تايب ، وفقرك انك خسرتني اغلي تلت اشخاص في حياتي ، ووكستك اني جديد وعايز اجرب”
مسكته من رقبته وشديته رميته في الحمام
وحضرت خادم منهم يدخله يونسه
حضرت خادم اسمه رامح من خُدّاَمْ ظام
وقفلت الباب عليه
وطفيت النور
وقعدت علي الكرسي وانا بستمتع بصوت صراخه
شيء ممتع مش كدة
انا كمان كنت وقتها مبسوط جدا
ومن بعدها عملت مزرعة قطط لنفسي وبقا بيجيلي ناس من بره مصر
ونقلت من محافظة للتانية
دلوقتي بقا عندي 30 سنة
وبقيت املك 578 خادم
واتجوزت ندي وتوبتها من دروس الدقي
مهي الموكنة طلعت موكنة المذاكرة بتاعتها هي واصحابها الدحيحة
ابويها مفكرش في شيء غير الفلوس ورماها منغير ما يعرف عني اي حاجة
خلفت 3 عيال
بس مش مني
مش هفسر لكني بقيت عقيم ودول جايبهم منظرة بطرق غير مشروعة
لكن الحقيقة انا معنديش اولاد
مليش نسل
مع ان نفسي
حابب بقا اسأل سؤال
اعتبرني بعرض عليك انك تورث العهد من بعدي
وتملك اللي انا بملكه
هتوافق
هتقول لا
لكن دور جواك كويس
هتلاقي جزء كبير منك يتمني السلطة والنفوذ والفلوس
مقابل تضحيات بسيطة
عقم
وقطة كل اسبوع
فكر بحكمة وقولي رأيك
يمكن لما احس ان الموت قرب
اختارك
انا موجود معاك في كل حتة
في الشارع
في الشغل
في البيت
في الحمام
في القبر
انا كتير
انا الف حاجة علي بعضها
فكر وقرر
يمكن تبقي انت وريث الكنز
كتاب خُدّاَمْ ظَاَمْ
تمت.